Učíme sa debatovať

        Každému staršiemu gymnazistovi na našej škole je už známy pojem debatná (akademická) liga. Poslaním tejto študentskej aktivity je naučiť sa správne debatovať, resp. argumentovať a vystupovať, presadzovať vlastný názor. Po príchode nových prvákov bolo treba aj im objasniť, o čo v takejto debate ide a ako prebieha. Preto naši starší spolužiaci, ktorí sa pravidelne zúčastňujú na regionálnych debatách a rôznych debatných ligách, sa v prvých septembrových dňoch rozhodli objasniť novým študentom – prvákom - ako sa má správne debatovať.
        Ako je nám ostatným študentom jasné, boli dva trojčlenné tímy, súhlasný a nesúhlasný. Tentoraz sa debatovalo na tézu: Je správne zaviesť kamerový systém do škôl?

        Hlavnými argumentmi nesúhlasnej strany (Juraj Kačur, Peter Pavlenko, Richard Šarišský) boli - žiaci by boli viacej obmedzovaní, väčší tlak zo školského prostredia, neslobodné vyjadrovanie, nedostatok financií v štáte na takýto druh ochrany v školách, nezvládnutie personálu sledovať celý kamerový systém.
        Na opačnej strane, t. j. súhlasnej (Adrián Bednařík, Maroš Katkovčin, Dominik Burcin, resp. Dagmar Bilíková), však padali argumenty typu - kontrola správania žiakov na hodinách, stop šikanovaniu v školskom prostredí atď.
        Nových študentov debata veľmi zaujala, na ich tvárach bolo vidno napätie, ako tento slovný boj skončí.
        V závere mali možnosť ohodnotiť debatu svojím potleskom, a tak sa určilo, ktorý z tímov ich viac zaujal, resp. ktorý z tímov vyhral - mal lepší postoj a argumenty na danú tézu. Študenti rozhodli o výhre nesúhlasného tímu.

        Po úplnom skončení debaty som sa opýtala 3 študentov, čo si myslia o tejto forme vzdelávania naučiť sa vyjadrovať.

***************************************************************************************

Tu sú moje kladené otázky a odpovede študentov prváckych tried:
1. Aké máš pocity z debaty? Zaujala ta rozoberaná téma a samotná debata?
2. Porozumel/a si, o čo v debate išlo, a aký je princíp debaty, na čo je to vlastne dobré?
3. Stretol/a si sa s takýmto druhom vzdelávania, resp. považuješ to za správny spôsob, ako vyjadriť svoje postoje a argumenty?
4. Oslovila ťa debata natoľko, že by si mal/a záujem venovať sa jej ako mimoškolskej činnosti?

Marek Šepeľa (I.B)
1. Debata ma zaujala, bolo to veľmi pútavé a celkom sa mi to aj páčilo.
2. Áno, porozumel som, o čo išlo.
3. No viac-menej je to dobré, predovšetkým do budúcnosti - obhajovať sa a tak.
4.Nie, nevenoval by som sa jej.
Kristián Bednařík (I. D)
1. Mám z toho veľmi dobrý pocit, páčilo sa mi to. Téma bol super a určite zaujala všetkých, ktori tam boli.
2. Áno, pochopil som to hneď, keď nám to v úvode vysvetlil debatér Peter.
3. S takýmto druhom vzdelávania som sa nestretol prvýkrát a myslím si, že to žiakovi iba prospieva a zvyšuje jeho rečnícke schopnosti.
4. Áno, mám záujem sa zúčastňovať na akademickej debate v našej škole.
Slavomír Boňko (I. E)
1. Áno, téma ma oslovila, bolo to zaujímavé a niečo nové, čo tu ešte predtým nebolo.
2. Áno, rozumel som, bol som v strehu celý čas.
3. Myslím si, že áno .. počul som už o tom niekde.
4. Nie, mám väčší záujem o šport.
Simona Čechová (I. E)
1. Z debaty mám dobré pocity a zaujala ma téma, ako bola prednášaná. Páčilo sa mi, že sa tam používali pre bežného človeka menej známe výrazy.
2. Debata je podľa mňa dobrá na rozvoj slovnej zásoby a učí, ako prednášať pred publikom.
3. Nestretla a, áno, považujem to za správny spôsob, ako sa vyjadriť a vyjadriť aj svoje postoje a argumenty.
4. Oslovilo ma to, ale keďže som hanblivá, tak radšej si to popočúvam ako divák a nie ako zúčastnená.

Nakoniec to zhodnotím aj ja ako objektívny divák: Myslím si, že nič lepšie, ako tento spôsob naučiť sa správne vyjadrovať, nepoznám a nestretla som sa s iným druhom takejto zaujímavej mimoškolskej činnosti, ktorá napomáha komunikácii. Môžem vám ju iba kladne zhodnotiť a odporučiť ju vám všetkým. Myslím si,  že každý z nás má v sebe istú bariéru komunikácie a aj touto činnosťou by ste ju dokázali v sebe zlomiť.

Táňa

späť