PhDr. Marta Drozdová
Iniciatíva Európskej komisie v jazykovom vzdelávaní známa pod názvom Európsky učiteľ jazykov roka vznikla na základe požiadavky Akčného plánu jazykového vzdelávania a jazykovej rôznorodosti na roky 2004 – 2006 (dokument Európskej komisie pre jazykové vzdelávanie). Realizuje sa od roku 2005, v roku 2012 sa organizoval už 8. ročník súťaže.
Jej hlavným cieľom je:
- oceniť jednotlivcov, ktorí dosiahli pozoruhodné výsledky a úspechy vo výučbe cudzích jazykov;
- využívať a rozširovať tieto výsledky a úspechy na miestnej, národnej a európskej úrovni ako zdroj inšpirácie a motivácie.
Súťaž Európsky učiteľ jazykov roka je zameraná na ocenenie jednotlivcov, nie organizácií. O ocenenie Európsky učiteľ jazykov roka sa môže uchádzať učiteľ cudzích jazykov. Ide o úspechy a inovácie vo výučbe moderných jazykov, regionálnych jazykov, jazykov menšín a jazykov prisťahovalcov. Jednotlivec sa nemôže prihlásiť do súťaže priamo, nominovať ho musí právny subjekt, napr. škola, univerzita, iná vzdelávacia organizácia, profesijná asociácia, metodicko-pedagogické centrum, regionálny alebo národný orgán, podnik, atď. Nomináciu učiteľa môžu podať aj žiaci a študenti prostredníctvom svojej inštitúcie. (Tak hľadajme ďalšieho nášho učiteľa na ocenenie v r. 2013!!!)
V súťaži EURÓPSKY UČITEĽ JAZYKOV ROKA 2012 bolo podaných 12 nominácií. Opäť dominoval anglický jazyk (8 nominácií) a nemecký jazyk (4 nominácie). Francúzsky jazyk bol zastúpený v dvoch nomináciách a ruský jazyk v jednej nominácii. Niektorí nominovaní učitelia vyučujú dva cudzie jazyky.
Na základe hodnotenia písomných prihlášok 7 nominácií postúpilo do druhého kola, to znamená, že nominované osoby boli hodnotené priamo v praxi na škole. Pri hodnotení sa brali do úvahy predovšetkým úspechy nominovaných osôb v práci so žiakmi/študentmi v triede, ich aktivity na úrovni školy a aj mimo nej, jednoznačná podpora nominovanej osoby zo strany vedenia školy a počet a kvalita referencií od iných organizácií, resp. osôb.
Vzhľadom na počet podaných prihlášok sa porota rozhodla udeliť certifikát štyrom nominovaným osobám, medzi ktorými bola aj naša profesorka PhDr. Marta Drozdová.
Pri tejto príležitosti sme s ocenenou profesorkou pripravili rozhovor.
PhDr. Marta Drozdová
Maturovala na: Gymnázium v Banskej Štiavnici
Absolventka VŠ: Univerzita Karla Marxa v Lipsku (teraz Univerzita Lipsko)
Aprobácia: nemecký a anglický jazyk
Máte svoje životné krédo, ktorým sa riadite?
Správaj sa k ľuďom tak, ako chceš, aby sa druhí správali k tebe.
Ako profesorka máte so žiakmi skúsenosti. V čom sa líšia žiaci predošlých generácií od tých dnešných?
Určite nie sú horší ako tí pred nimi. Ale spoločenská situácia a iný životný štýl na nich zanechali určité stopy. Sú povrchnejší, neskromnejší a ťažko sa vedia pre niečo nadchnúť. Chýba im nadšenie a entuziazmus. Ja však zvyknem povedať, že sú takí, ako sme ich vychovali.
Vybudovanie dobrého vzťahu medzi profesorom a žiakom je náročné. Ktorá vlastnosť je podľa Vás dôležitá pre získanie rešpektu?
Ide tu o vzájomný rešpekt a toleranciu. Ak žiaka vnímam ako rovnocenného partnera vo vyučovacom procese, tak väčšinou nevznikajú zásadné vzťahové problémy. Žiak pre mňa nie je pasívny účastník hodín, ale ich aktívny spolutvorca. Tvorivá pracovná atmosféra a zdravá miera humoru sú najlepšie zbrane proti nudnému priebehu hodiny.
Ktorý z jazykov vyučujete radšej?
Vzhľadom na moje vysokoškolské štúdium absolvované vo vtedajšej NDR (Nemecká demokratická republika) mám hlbší cit pre nemčinu, ale obidva jazyky učím rovnako rada.
Akými ďalšími cudzími jazykmi ešte hovoríte?
Ani sa mi nechce veriť, že som maturovala z ruského jazyka, pretože v súčasnosti by som sa neodvážila napísať do svojho životopisu, že ho ovládam aktívne. Podobne je to aj s maďarčinou, ktorú som zvládala aktívne na dobrej úrovni vďaka mojej maďarsky hovoriacej babičke. Ale v Maďarsku by som sa ani dnes nestratila. Pevne verím, že sa mi ešte podarí získať aspoň základy zo španielčiny.
Ktorý z projektov, do ktorých ste sa zapojili, Vás najviac oslovil?
To je ťažko povedať, lebo každý z nich ma niečím obohatil, umožnil mi spoznať zaujímavých ľudí a nové miesta.
Uveďte najzaujímavejší dôvod, ktorý použili žiaci ako ospravedlnenie, že sa nepripravili na hodinu, prípadne si „zabudli“ spraviť úlohy.
Asi Vás sklamem, ale ja si okrem klasických výhovoriek nepamätám žiadnu výnimočnú.
Na ktorú z humorných situácií v škole si najradšej spomínate?
Keď sa mi 1. apríla vydaril nevinný fór s mojimi žiakmi, napr. keď som poslala takých menej usilovných, ale o to živších chlapcov za p. zástupcom Hamrákom, pretože niečo "vyviedli".
Ktoré iné povolanie by ste robili, keby ste si mohli ešte raz vybrať?
Pravdu povediac, asi by to bolo opäť učiteľstvo. Od malička som sa hrala na učiteľku. Mojou prvou žiačkou bola moja o dva roky mladšia sestra, ktorá našťastie ochotne spolupracovala.
Čomu sa venujete vo svojom voľnom čase?
Rada trávim voľný čas v prírode, teším sa, keď môžem byť so svojou rodinou a priateľmi, veľmi rada čítam.
Čo Vám robí v živote najväčšiu radosť?
Stretnutia s ľuďmi, ktorí dokážu rozdávať múdrosť, dobro, lásku a sú ochotní podať pomocnú ruku tým, ktorí to potrebujú.
Ďakujem Vám za ochotu pri poskytnutí rozhovoru :)
redaktorka Jana