O čom sa v škole nehovorí a malo by sa …

        Život študenta je plný prekvapenia. Prežíva v škole neopakovateľné chvíle, dobrodružstvá, získava nové skúsenosti a priateľov na dlhé roky. Ako študentka strednej školy môžem povedať, že chvíle strávené v školských laviciach pri mnohých nociach učenia sa sú nenahraditeľné. Ale často sa sama stretávam s tým, že v škole sa nehovorí o veciach, ktoré by pomohli a prispeli k životu mladého človeka hľadajúceho uplatnenie v ďalších rokoch života.

        Škola nás všeobecne vychováva. Sme informovaní o mnohých oblastiach dnešného sveta aj samotného života. Ale nie vždy berieme na tieto informácie ohľad.

        O čom sa v škole nehovorí a malo by sa? Sexuálna výchova či výchova k manželstvu a rodičovstvu. V dnešnej dobe je už pomaly bežné vidieť mladé slečny v školskom veku s malým vyčnievajúcim bruškom. Študujú a popritom im myšlienky ubiehajú úplne iným smerom. Pripravujú sa na materstvo, starostlivosť o dieťa a spoločné spolužitie s budúcim partnerom.

        Nie na všetkých školách sa preberá problematika venovaná sexuálnej výchove či výchove k manželstvu a rodičovstvu. Tá smeruje k získaniu skúseností, hodnôt, znalostí a postojov v oblasti vzťahov medzi mužom a ženou. Snaží sa mládež poučiť a vyvarovať rôznych chýb, ktoré by mohli nastať nesprávnym zmýšľaním. Na rozdiel od mnohých iných výchovných disciplín býva táto výchova často posudzovaná z hľadiska politického alebo náboženského, ale mala by byť vykonávaná v súčinnosti rodiny a školy.

        Mládež je stresovaná, dezorientovaná, ubehaná, nespokojná a sama pomaly nevie, čo so sebou. Preto sa často stane, že doplatí na vlastné chyby.

        Nezastupiteľnú rolu v sexuálnej výchove či výchove k manželstvu a rodičovstvu má škola, ktorá predovšetkým v predmete biológia, prípadne občianska náuka prináša mladej generácii potrebné a odborné poučenie o otázkach, ktoré majú veľký význam nielen v škole, ale aj v samotnom živote, ktorý ich čaká. Podľa môjho názoru má každý človek priestor na poučenie o základných veciach, ako je plánovanie rodiny a manželstva.

        Viera je dôležitý stavebný kameň spoločnosti. V školských rokoch sa s ňou stretávame aj na hodinách náboženstva. Napriek tomu je zo strany žiakov zanedbávaná. Dnešná mládež nejaví záujem o vieru, a preto často na hodinách náboženstva presedia mnohí s podopretou hlavou a rozmýšľajú, čo budú robiť po vyučovaní. Zabúdajú na to, čo je v živote dôležité, a tieto predmety sú u nich až na poslednom mieste.

        K danej problematike môžem nájsť ešte veľa príkladov, ale najviac zo všetkých sú práve tieto. Škola je pre mňa miesto na vzdelanie, rozvoj mojich schopností, vedomostí a talentu, ale aj priestor na dospievanie.

Nikola Peľová

späť